Artikelserien bygger på snart tre års erfarenhet som podproducent samt säljare i podbranschen. Under hösten kommer vi sammanställa fler erfarenheter från vårt dagliga arbete med podcastförsäljning och delge er vad vi erfar.

 

I den förra artikeln om marknadsföring diskuterade vi problemen kring att marknadsföra sin podcast och vad som krävs för att man ska nå ut samt lyssnarengagemang. Så hur gör man får att nå ut med sin podcast? Faktum är att det är en av de mest ställda frågorna vi får och här kanske man förväntar sig att vi borde ha ett magiskt svar men dessvärre har vi inte det. Men vi har tips till hur du kan jobba med din marknadsföring.

Podcasten som medieform har kommit långt från sin vagga, då Itunes topplista fylldes av mediemän och komiker som ville framhäva sin egen förträfflighet. De nya poddar som lyckas slå igenom bruset fokuserar på tydliga format och välproducerat innehåll. 2017 spås bli det stora transformationsår då podcasten slutligen slår ifrån sig nidbilden om flabberi och trams som följt med från starten. Det är också året då företag förhoppningsvis kommer förstå vilken lysande väg mediet är för att nå en ny publik, stärka banden till sin gamla och bygga grunden till hela sin redaktionella marknadsföring.

 

Artikelserien bygger på snart tre års erfarenhet som podproducent samt säljare i podbranschen. Under hösten kommer vi sammanställa fler erfarenheter från vårt dagliga arbete med podcastförsäljning och delge er vad vi erfar.

 

Facts of life – podosfärens spelregler

Redan på 90-talet var din enda chans att nå ut med något du skapat via studentradion eller Öppna kanalen. Men i dessa medier lyssnade eller tittade väldigt få personer. Föll du inte producenterna på läppen så var vägen till framgång stängd. Men i ärlighetens namn: det var den ju ändå. Att komma in i finrummen på produktionsbolagen och TV-kanalerna eller radiostationerna krävde kontakter, tur eller en upptäckt talang och nålsögat var minimalt.

Men idag! Idag kan vem som helst starta en Youtubekanal eller en podcast. Du kan nå miljoner människor inom bara några timmar. Och vips är problemet omvänt. Alla vill nå ut. I Sverige har vi ca 3000-4000 podcasts. En del kan vara övergivna sedan länge. Andra kanske sänder ett par gånger om året men antalet svenska podcast är snart uppe i hälften av ett femsiffrigt antal. Fantastiskt kan man tycka. Men som podmakare är det egentligen ett enda stort problem. Varför? Just för att alla kan göra samma sak som du. Och att de faktiskt också gör det. Så hur gör man för att låta sin podcast synas något högre på poddhimlen än alla andras? Svaret är inte enkelt men vi ska försöka göra vad vi kan för att ge dig det du behöver.

 
Apple annonserar att de kommer att ge podcastmakare tillgång till statistik, var lyssnarna slutar och börjar lyssna och var de hoppar. Det är instrument som förut bara varit få förunnade. Helt klart är att det kan rita om podcastmarknaden och öka möjligheten för poddare att tjäna pengar på sin podcast. Vi kommer hålla ögonen på det och se hur det hjälpervåra medlemmar. Artikeln hittar ni här.
 
 
 news 1591767 640
I PodcastMagasinet är tanken att du som älskar poddar ska få skriva och publicera
dina egna artiklar. Skriv en artikel på max 1,5 A4 och skicka in till oss på adressen
nedan så publicerar vi den om vi tycker att den har en bra relevans. Du är välkommen
att figurera med fullstänsigt namn, länka till din webbsida och gärna berätta på några rader om din egen podcast. Om du är en lyssnare snarare än poddmakare går det också utmärkt att skriva för oss. Skulle du vara ett företag och vill berätta om er själv i artikelform går det också bra. Mejla oss då om vem du är och hur vi kontaktar dig så hör vi av oss.
 
Mejla oss på Välkommen!!!